Enk verpleeghuis

Enk verpleeghuis

In verpleeghuis De Enk voelen mensen zich thuis. Ze wonen er in één van de ‘huizen’. Het gebouw staat op het terrein van Lentis in een mooie, parkachtige omgeving net buiten het dorp Zuidlaren.

Wonen in De Enk

In De Enk wonen:

  • oudere mensen met een vorm van dementie
  • mensen met de ziekte van Korsakov
  • mensen met een andere vorm van Niet Aangeboren Hersenletsel
  • mensen met een psychiatrische ziekte.

Bewoners hebben intensieve verzorging, verpleging en behandeling nodig en kunnen niet meer zelfstandig wonen. Er is veel aandacht voor de belevingswereld en eigen leefstijl van de bewoners. De zorg stemmen we af op de persoonlijke wensen en behoeften. 

In De Enk zijn 15 woningen, ieder voor zeven of acht bewoners. Het is een kleinschalige woonvorm in een groot gebouw. U heeft een eigen zitslaapkamer met badkamer. De huiskamer met open keuken is de centrale ontmoetingsplek in iedere woning. Hier drinken we koffie en thee en eten we gezamenlijk. Als u liever op uw eigen kamer eet, kan dat ook.  Koken doen we zelf en regelmatig komt de geur van vers gebakken cake je tegemoet. Bewoners doen zoveel als mogelijk en wenselijk is mee aan de huishoudelijke bezigheden.

Het gebouw is licht, ruim en veilig. De woningen zijn op de begane grond en eerste etage en hebben toegang tot de tuin of het balkon. De buitenruimtes zijn speciaal ingericht voor de bewoners. We maken gebruik van de nieuwste technieken om de veiligheid en het comfort voor bewoners ook binnenshuis te vergroten. De Slimme Optische Sensor is er één van.

We werken vanuit onze visie op belevingsgerichte zorg. Wat dat betekent voor u en voor ons leggen we uit in het boekje ‘Leven in de Enk’. U kunt het aanvragen bij de receptie van de Enk.

Activiteiten en voorzieningen in de Enk

Samen een spelletje doen, tv kijken, de krant lezen en bezoek ontvangen behoren tot de dagelijkse activiteiten in de woningen. Er is een uitgebreid verenigingsleven. Bewoners kunnen lid worden van diverse clubs, zoals bewegen op muziek, bloemschikken en een mannenpraatgroep. Activiteiten zoals muziek- en spelletjesmiddagen vinden plaats in het buurtcentrum. Jaarlijkse evenementen zijn bijvoorbeeld de fietsvierdaagse en de kerstmarkt. De activiteiten worden gepubliceerd in Enkel Nieuws

In beweging

Het staat voorop, dat u zich thuis voelt bij ons. Veel mensen voelen zich goed als ze kunnen bewegen. In en om het huis zijn daarvoor diverse mogelijkheden. De tuin is omheind, zodat u altijd weer op de goede plek terechtkomt. U kunt samen met uw familie of een vrijwilliger een wandeling maken of een ritje maken met de duofiets.
Binnenshuis vindt u de zinactiveringsruimte. In een sfeervolle omgeving worden zintuigen geprikkeld door bijvoorbeeld licht, geur, beeld en geluid.
Paro komt regelmatig op bezoek in de huiskamer. De wollige zeehond, die eigenlijk een robot is, heeft al veel harten veroverd.

Familienet

Familieleden kunnen gebruik maken van het Familienet. Dit is een combinatie van e-mail en social media. De bewoner krijgt een eigen pagina met foto. De medewerkers vullen deze pagina met berichten en informatie over de bewoner. De familie kan daarop reageren met vragen of opmerkingen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een eenvoudige agenda en worden er foto’s van activiteiten gepubliceerd. De persoonlijke pagina is alleen te openen door de familie die daarvoor een inlogcode heeft. Het gebruik van Familienet is eenvoudig, ook voor mensen met geen of weinig ervaring in computergebruik. Deelname is gratis.

Familieleden die gebruik maken van het Familienet, zijn er enthousiast over. Ze voelen zich veel meer betrokken bij de zorg en het wel en wee van hun naaste. De medewerkers waarderen ook het gebruik van Familienet. Het is gemakkelijk om informatie te geven aan de familie, het wederzijds begrip groeit. Familienet is geen vervanging van de persoonlijke contacten. Gesprekken met familie en bewoner blijven plaatsvinden en ook is er telefonisch contact.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erik Zwarts, projectbeheerder Familienet, e-mail Erik Zwarts. Hij is telefonisch te bereiken via de receptie van de Enk, telefoon (050) 409 77 77.

Voor het gebruik van Familienet kunt u ook kijken op de website van Familienet.

Voorzieningen

De Enk is een huis met veel voorzieningen, zoals een winkel, kapper, pedicure en schoonheidsspecialiste. Bijna iedere week is er een minimarkt met streekproducten, bloemen en nog veel meer. In het Bruin Café staat de koffie klaar en voor bijzondere gelegenheden zijn ruimtes te huur. De technische dienst zorgt voor kleine reparaties. De Enk beschikt over een bus, waarin ook rolstoelen vervoerd kunnen worden.

Familie-/cliëntenraad De Enk en De Horst

De Enk heeft samen De Horst een familie-/cliëntenraad, die de gemeenschappelijke belangen van de bewoners behartigt. De raad denkt mee, praat mee en adviseert over de dagelijkse gang van zaken en het beleid. De raad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de leiding. Dignis is hier blij mee, want we hechten veel belang aan de mening en adviezen van de cliënten en hun naasten.

Zijn er zaken die betrekking hebben op meerdere bewoners en/of bezoekers en die u graag onder de aandacht wilt brengen of waar u opmerkingen over heeft? Heeft u suggesties? Laat het de cliëntenraad weten, per e-mail familieraad.deenk@lentis.nl of neem contact op met de voorzitter de heer Eef Drost. Hij is bereikbaar via de receptie, telefoon (050) 409 77 77. Indien gewenst wordt uw vraag/suggestie vertrouwelijk behandeld.
Meer informatie over het werk van de cliëntenraad vindt u hier.

Aanmelden en meer informatie

Aanmelden

Om in een verpleeghuis te wonen heeft u een indicatie nodig voor ‘zorg met verblijf en behandeling’. Een indicatie kunt u aanvragen met het aanmeldformulier op de website van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Uw huisarts kan ook helpen met de aanvraag.

Informatie over prijzen, eigen bijdrage, verzekeringen en dergelijke vindt u bij Tarieven en vergoedingen

U kunt ook met een Persoonsgebonden Budget (PGB) bij ons terecht.

Informatie over wachttijden vindt u hier

Meer informatie

Wilt u meer informatie of vrijblijvend kennismaken? Neem dan contact op met De Enk of met de afdeling Woonzorgbemiddeling.

Klanttevredenheid

Dignis onderzoekt iedere twee jaar hoe tevreden de cliënten en hun vertegenwoordigers zijn over de zorg en dienstverlening. Een extern bureau voert het onderzoek uit. Er worden vragen gesteld over de leefomgeving, zorgverleners, activiteiten, veiligheid en sfeer.

In 2014 is het tweejaarlijkse onderzoek uitgevoerd. De resultaten waren voor een groot deel goed. Daarnaast zijn er verbeterpunten. De locatieleiding stelt in overleg met de cliëntenraad een verbeterplan op. De voortgang wordt regelmatig besproken.

Samenvatting van het rapport klanttevredenheid 2014

#
Feedback
Dignis

is onderdeel van Lentis